måndag 24 september 2012

AFS

Varfor AFS?:

AFS va alltid ett sjavklart val for mig da bade min syster och mamma och min mammas syster akte i vag som utbytesstudenter med dem. efter vad jag hort fran deras upplevelser visste jag att AFS va en bra organisation att aka med. Nu nar jag sjalv har akt ivag vet jag ar jag jattenojd med mitt val att folja i min familjs fotspar. 

BRA:

infor aret:
  • informationstraffar (som jag dock inte gick pa da jag redan visste mkt om de)
  • ansokningsprocessen 
  • intervjun 
  • matchningen av familjen (kanner att afs lagger ner mycket tid pa den har delen och hittar mer eller mindre perfekta familjer till sina studenter) (alla som jag kanner som aker med afs nu ar jattenojda!)
  • Forberedelselagret (roligt att traffa alla andra som skulle aka ivag och de froberedde oss val) 
  • latt att fa kontakt med afs och fa den hjalp man behover
Under resan:
  • akte med andra utbytesstudenter hela vagen fran goteborg till denver (tryggt och roligt)
  • blev uppmottta pa flygplatsen och blev aven har val omhandertagna
  • hade ett start lager dar vi gick igenom mkt om vad aret skulle innebar
Har och nu:
  • har utover min vardfamilj AFS kompisar (en familj som ar kompisar med min vardfamilj och en tjej i 25 ars aldern) de ska vara dar som ett extra stod och hitta pa roliga saker med mig!
  • liaison ( en person jag ska ha kontakt med minst 1 gang i manaden , dar vi kan hitta pa nat roligt, prata om hur jag har det, om det finns nagra problem mm) ar dar for att se till sa att jag har det bra
  • AFS-traffar (1gang i manaden finns chanchen att traffa alla utbytesstudenter och andra personer som ar involverade med Afs) vissa ar obligatoriska andra valfria detta gor sa att man far chansen att fa vanner inte bara fran usa utan fran lander runt om i varlden.
Igar va jag pa ett knytkalas i Fort Collins hos Jenny och hennes familj. vi hade det jatteroligt, at mat och onyttigheter, spelade krocket och volleyball, och Jenny holl en presentation om Sverige. 




  • alla AFS manniskor ar jatteharliga och snalla och ar mana om oss studenter och gor allt for att vi ska ha ett sa bra ar har som mojligt

Mindre bra: 
  • ja just nu kan jag inte komma pa nat, jag ar jattenojd med allt an sa lange

emma och alla ni andra som funderar pa att aka i vag som utbytesstudenter, jag rekommenderar AFS skarpt :) http://www.afs.se/

2 kommentarer:

  1. vart var din mamma och din syster? och har din syster kvar sin blogg som man kan läsa nu? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. min mamma var i Ohio, och min syster i Chicago, hennes blogg ar: http://clarapaandrasidanatlanten.blogg.se/

      Radera