onsdag 23 januari 2013

Svar till Emma!


  • Hej! Jag håller på att skriva mitt värdfamiljsbrev nu så jag undrar om du har några tips angående det? Jag vet att man ska försöka skriva så ärligt som möjligt och vara sig själv men det är lite svårt att veta vad som är bäst att ta med... Vet du vad din värdfamilj gillade med ditt brev eller dina foton? Sen undrar jag om man kan skriva till exempel att man gärna skulle vilja ha värdsyskon (jag vill väldigt gärna ha det!) i brevet eller liksom hinta lite om det? Svara gärna, ha det bra! :)



Hej Emma! Ah gud va roligt! du har ett fantastiskt ar framfor dig! Oj det kanns faktiskt som att det va en evighet sedan jag skrev det dar brevet. (vilket det faktiskt va, hehe) Kommer ihag att det va svart, det ar svart att skriva om sig sjalv. men precis som du sager ar det viktigt, det viktigaste  skulle jag saga, att vara arlig. Du vill att familjerna som laser det ska fa den ratta bilden av dig, de  vill lara kanna ditt ratta jag. och va inte radd for att namna saker du kanske inte kanner dig helt trygg med eller nagon dalig ovana. jag namde tex att jag ar lite blyg och att mitt rum latt blir stokigt. hehe. Breskriv vad for typ av person du ar, vilken personlighet, vad du tycker om att gora ar viktigt och hjalper mycket for att matcha familj. Beratta om din familj och vanner hemma i Sverige. Jag anvande mig av alla fragor afs rekommenderar att ha med. 

Jag ville jattegarna ha vardsyskon ocksa, jag skrev inte att jag ville ha det i brevet dock. Men nar du har din hemintervju, se till att du sager det. AFS ar en jattebra organisation som matchar familjer jattebra, och gor allt for att fa din onskan uppfylld. Jag har tva syskon hemma och skrev om de i mitt brev, tror att det hjalpte lite, da det visar pa att jag ar van vid syskon. hinta i brevet funkar alltid. Ifall du ar enda barnet, skulle du kunna skriva, jag ar enda barnet men har alltid velat ha syskon och nyfiken pa att fa va del av en familj med flera barn. nat sant! 
Kom ihag att brevet inte ar allt, att intervjun har stor betydelse ocksa. Brevet ar vad vardfamljena kommer lasa och ar till for att vacka intresse for att hosta dig. Va dig sjalv, och beratta om hur ditt liv ser ut. Fraga garna kompisar och familj hur de skulle beskriva dig som person! alltid bra att fa hjalp fran nagon annan och beskriva dig sjalv uur en annan synvinkel! 

Hoppas detta hjalpte! jag onskar dig all lycka till och att du far ett harligt ar nar det ar din tur att ge dig av pa aventyret! Hor garna av dig om du har fler fragor! ha det bast! 

1 kommentar:

  1. Hej jag är en utbytesstudent i NC. En sak som min värdfamilj sa att de gillade var bilder där man visar sin personlighet. Alltså, välj kanske inte de snyggaste bilderna och undvik för posande bilder!

    SvaraRadera