onsdag 6 februari 2013

Om Sanning ska fram

jag ville bara skriva om hur det verkligen ar att vara en utbytesstudent. I de flesta fall far man bilden av att vara utbytesstudent som awesome!! och ja det ar awesome men inte hela tiden. Pa bloggar laser man alltid om allt positivt, roligt och spannande som hander, men man delar garna inte med sig av hela historien. en bild sager mer an tusen ord, sa sant, men manga ganger visar den vad man vill se, och ofta vill man inte se det daliga. Hela sanningen kommer inte fram. Manga bilder som laggs ut pa bloggar, innehaller vanner pa roliga event. Alla som laser tror att ah de har haft det sa kul, de ar superbra vanner och har det alltid megakul. Men i manga fall har du inte kannt personen sa lange, ni traffas inte sa mkt annars och dagen da bilden togs va inte lika kul som det ser ut att va pa bilden. Nu sager jag inte att det ar sa i alla fallen. visst har man en bra tid tsm men kanske inte sa bra som det sag ut att va. En sanning ar att for mig har det varit svart att fa vanner har. En sak jag har upptakt med amerikanare ar att de ar valdigt snalla och intresserade i dig i skolan, sager: ah vi maste hitta pa nat snart, hor av dig om du vill ga och shoppa, de sager alltdi hej i korridorerna och ar jattesnalla. men nar det kommer till dagen man vill hitta pa nagot, ja den blir det aldrig av. det ar valdigt ofta sa att du sjalv mast hora av dig! och glom inte av amerikanarna har redan sitt liv har, har alla sina kompisar, mkt plugg i skolan och ar valdigt upptagna. Men sjalklart finns det valdigt snalla och roliga manniskor som man har det roligt med. Det man inte far glomma av nar man aker i vag som utbytessudent ar att man far en vardag har, manga dagar ar trakiga dar inte sa mkt intressant hander. Man borjar stora sig pa sin vardfamilj, man far hemlangtan och ja livet ar inte pa topp hela tiden. manga ganer ar det sa att man bygger upp en uppfattning om hur det kommer vara, och sen nar den inte uppnas blir man besviken. Nar jag laser andra utbytisar bloggar och laser om allt bra och roligt de hittar pa tanker jag ofta ah de har det sa bra, deras ar ar sa mkt battre an mitt, men bloggar kan ofta ge en fel bild. alla har storre eller mindre bekymmer med sitt ar. jag vet att jag sjalv tyckte det va sa skont att prata med alla andra utbytisar face to face och veta att vi gar igenom samma saker. Problem som uppstar i vardfamiljer, inte sa mkt vanner, hemlangtan och sa vidare. Vi har alla nagot gemensamt och ar ett stort stod for varandra. Va arlig mot dig sjalv och keep in mind,  du ar inte den anda som har bekymmer. Nu sager jag inte att jag angrar att jag ar har, nej tvart om jag ar supermegaglad att jag akte och jag har faktiskt haft och har ett helt underbart ar, det anda ar att allt inte ar som jag trodde det skulle vara. Men jag tror det ar viktigt att veta att ett utbytesar inte ska vara helt perfekt och som du tankt dig. det kommer med overrsakningar bade bra och daliga, men det ar det som gar dig stark och tar dig till en ny level. Du vaxer verkligen som person och over hela laget har aret varit, inte precis som du tankt dig, men fantastiskt.

7 kommentarer:

  1. Det är kloka ord Ellen och du ska vet att det är en gid träning inför livet. Det viktigaste är faktiskt att man trivs med sig själv och precissom du säger känner sig själv. Det går upp och ner och blir inte precis som man har tänkt sig, ibland blir det mycket bättre!
    Du har gjort en viktig upptäckt människor är mycket duktigare på att visa allt som är positivt och kul, det fortsätter i lvet och i Sverige också.
    Våga prata om allt och du kommer må ?bra.
    Jag älskar dig!
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Asså ellen du är bäst my friend! och som svar på din fråga där med att ja var arg på dig för ett årsen hahah de va inte dig ja va arg på jag ja tror bara jag var arg på allt så blev du mitt offer för tänkte att ja kände dig bäst så du skulle inte lämna mig om ja slog dig hahaha!!!

    SvaraRadera
  3. Håller med!! Jag pratade med min pappa om det och han berättade att hans kompis dotter från kina bor i Dallas just nu och har gjort det i flera år och tycker precis likadant! Så knasigt. Men verkligen en upplevelse! KRAM

    SvaraRadera
  4. Jag är också utbytesstudent och håller med till 100%. I början gav alla bloggar mig nästan prestationångest för att det verkade som att de hade helt perfekta år. Nu när jag tittar tillbaka i min egna blogg kan jag se att det verkar så på min blogg också. Man vill ju gärna lyfta fram det bra och roliga men såna här inlägg är minst lika, om inte mer, viktiga!

    SvaraRadera
  5. Hjälp vad rätt du har, haha. Känner precis likadant, var jätteavundsjuk på alla utbytisar i början som skrev på bloggarna att de hade det så bra. Men du har verkligen helt absolut rätt! allt är inte på topp hela tiden, vänner är svårt att skaffa här. Du verkar iallafall ha det bra! kram från Cornelia (om du kommer ihåg mig haha)

    SvaraRadera
  6. Tjejer, här ser man en nackdel med social medier, man har koll,tror man i alla fall, på vad alla gör.
    Man vet ju egentligen inte ett dugg, en bild kan ljuga eller framställa något på ett helt annat sätt.
    Pratat ni nåt om detta i AFS?
    Min erfarenhet är att de riktiga vännerna får man precis inns man åker hem, det är precis som med grannar, man lär känna dem när man ska flytta och ingen har några krav på en.

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Ellen!! Jag håller verkligen med dig!!! Superbra skrivet, du är saknad min fina vän<3.

    ANNIKA

    SvaraRadera